Opdracht 2: Hoe handel ik?

Hoe handel ik?
Met deze opdracht ga je met de mbo-leerling in gesprek over hun eigen gedrag en het gedrag van een ander.
Soms is men er zich niet van bewust dat hun eigen gedrag het gedrag van een ander kan beïnvloeden. Ze zeggen weleens dat lachen aanstekelijk is, dit is een positieve vorm waarop het ene gedrag het andere gedrag kan beïnvloeden. In één van de interviews is naar voren gekomen dat de kapper haar gedrag afstemde op het gedrag van de klant. Dit kan natuurlijk ook een enorme valkuil zijn. Want hoe reageert men op ongewenst gedrag? Het gedrag van een ander heb je niet in de hand maar hoe daarop jij reageert wel.
"Gedrag bestaat uit drie aspecten of elementen: (1) een prikkel of signaal - dit komt vaak van buitenaf maar de prikkel kan ook van binnenuit komen (trek, dorst, enzovoort); (2) de verwerking van de prikkel tot een respons; (3) een respons. De respons is doorgaans het waarneembare gedrag en dus datgene wat men doorgaans gedrag noemt." Geraadpleegd op 20 juni 2019, van("Arbokennisnet.nl", z.d., pp. 1-3)
Waarom dit spel?
Deze opdracht is ervoor gemaakt om de leerlingen bewust te maken over hun eigen gedrag en manier van handelen. In de kappersbranche kunnen de leerlingen te maken krijgen met klanten maar ook met collega's die ongewenst gedrag kunnen vertonen. Ongewenst gedrag roept weerstand. Bij de één is dat iets feller dan bij de ander. Weerstand kan weer leiden tot irritaties en zelfs ruzies. Verder willen we met deze opdracht willen de leerlingen voorbereiden op dergelijke situaties die zich kunnen voordoen in hun toekomstige werkveld.
De opdracht
De docent laat verschillende YouTube fragmenten zien waarin ongewenst gedrag wordt vertoond.
Fragment 1: Onbeschofte klant
https://www.youtube.com/watch?v=DuvvrJy-sxE
Fragment 2: Gepest worden op de werkvloer, (medewerker zegt niks maar slaat daarna door)
https://www.youtube.com/watch?v=cbxtj8soa4M
Fragment 3: Leidinggevende neem de medewerker niet serieus (de medewerker weet zich geen houding te geven)
https://www.youtube.com/watch?v=jsLUidiYm0w
Na afloop van elke fragment bespreken de leerlingen:
Wat voor emotie komt er bij je naar boven na het zien van deze fragment?
Welke emotie heeft dit bij de leerlingen opgeroepen je kan dit laten zien via digiboard.
- Boosheid
- Opluchting
- Desinteresse
- Angst
- Verontwaardiging
- Ongeloof
- Nervositeit
- Blijdschap
- Verdriet
- Fascinatie
- Geslotenheid
- Bewondering
Laat de leerlingen zich identificeren met één van de fragmenten. Laat ze ook aangeven waarom ze hiervoor hebben gekozen.
Laat fragment 3 nogmaals zien en vraag aan de leerlingen of ze willen letten op de houding van de werknemer. Wat is hun hierbij opgevallen? Vraag aan de leerlingen waarom zij denken waarom de werknemer deze houding aanneemt.
Middels deze opdracht leren de leerlingen:
Omgaan met ongewenst gedrag van andere collega's
Hun emoties te herkennen op basis van het gedrag van een ander.
Dat hun eigen gedrag invloed kan hebben op een ander.
Eventueel kunnen we deze youtube filmpje op onze pagina zetten hij is erg leuk!